5 senyals d'alarma que poden revelar quan un infant o adolescent pateix assetjament

Educació i FP impulsa una campanya per millorar la detecció de l'assetjament als centres escolars

Publicat el 16 d’octubre de 2024 a les 07:00
Actualitzat el 04 de desembre de 2024 a les 19:19

[inicicentrareport]L'assetjament escolar és un tipus de violència que pot ser invisible, però deixa senyals. ​El Govern ha engegat una campanya per lluitar contra aquesta xacra, on posa l'èmfasi en els senyals d'alerta per augmentar la detecció precoç.

"Busca els senyals. Atura l'assetjament" és el lema de la campanya, que s'adreça tant a l'alumnat com a les famílies, i que inclou un nou web amb recursos i informació assetjamentescolar.gencat.cat.

Hi trobareu exemples d'indicis que us poden donar pistes de si esteu davant del cas d'assetjament d'un infant o adolescent. 

A quins senyals d'alarma hem de prestar especial atenció a casa i l'escola?

[GotaVerdaPle] Un canvi dràstic en el rendiment i la motivació acadèmica.
[GotaVerdaPle] Canvis de comportament (no voler anar a l'escola ni fer activitats socials i mostrar sentiments d’irritació i frustració, sentiments d'exclusió, estar distant,...)
[GotaVerdaPle] Problemes psicosomàtics, com mal de panxa, problemes de son, ansietat, angoixa, trastorns alimentaris, etc.
[GotaVerdaPle] Marques físiques o autolesions.
[GotaVerdaPle] Desaparició o trencament de pertinences.

Tots els centres educatius catalans rebran els cartells de la campanya, que també inclou espots televisius i per a les xarxes socials. 
 

Imatge de la nova campanya "Busca els senyals. Atura l'assetjament". Foto: Departament d'Educació i FP.

 

I és que segons les dades registrades a Catalunya, en tres cursos ha augmentat un 200% el nombre de casos atesos d’assetjament escolar. En aquest sentit, la consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, destaca que “cal erradicar aquesta xacra i, per aconseguir-ho, la detecció precoç és clau”. 


L’espot de televisió i per a les xarxes socials se centra en dos alumnes a qui l’assetjament persegueix tot el dia, ja que no poden deixar de visualitzar els insults i les vexacions que reben en objectes quotidians com un bric de llet, una parada de bus o el despertador. Es pretén representar, així, la càrrega psicològica devastadora per a l’autoestima que pateixen les víctimes.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=3s0mUm7pAAs[/youtube]
 
També s’han dissenyat cartells per a la via pública, que es repartiran a tots els centres educatius catalans i s’ha posat en marxa un nou web amb recursos i informació.

 

2.200 casos atesos en tres cursos

Segons dades de la Unitat de Suport a l’Alumnat en Situació de Violència (USAV) i del Registre de Violències contra l’Alumnat (REVA), s’han atès 2.206 casos de presumpte assetjament escolar des del curs 2020-2021, quan es va posar en marxa la USAV.

Les dades registrades apunten a un augment d’un 200% del nombre de casos en tres cursos, del 2021-2022 al 2023-2024. El motiu de l’augment sostingut dels casos no és necessàriament un creixement de la violència als centres, sinó l’increment en la sensibilització sobre l’assetjament i els mecanismes de detecció.

La Unitat d’Atenció a l’Alumnat en situació de Violència acull totes les verbalitzacions que viu o ha viscut l’alumnat, tant dins com fora del centre educatiu, i posa en marxa els circuits corresponents amb el centre educatiu per acompanyar-lo en l’abordatge d’aquesta violència a través d’un protocol.

A més, Educació i Formació Professional disposa del Registre de Violències contra l’Alumnat. Es tracta d’una base de dades que recull les situacions de violència que viu l’alumnat, tot facilitant la gestió dels casos i permetent disposar d’un registre estadístic únic, entre d’altres.
 


Amb el suport de: