[inicicentrareport]Martina, Jan i Júlia van ser els noms més posats als nadons nascuts a Catalunya el 2023. Es van registrar 405, 393 i 390 naixements amb aquests tres noms, d'acord amb l'onomàstica de l'Idescat publicada aquest dimecres.
Així, les Martines han recuperat la primera posició que havien mantingut durant bona part dels anys 2010, però que les Júlies havien arrabassat l'any 2017. Les famílies catalanes són cada cop més originals: hi ha més diversitat de noms que mai i cada cop es repeteixen menys.
També creix en popularitat Biel, en quarta posició. Era força comú a partir de l'any 2010, però s'havia començat a perdre. El segueixen Pol i Nil. Com sempre, els noms més posats varien entre territoris, que aquest any presenten lideratges molt diferenciats. Martina triomfa a l'àmbit metropolità, a les Terres de l'Ebre i a l'Alt Pirineu i l'Aran, mentre que Mia ho fa a les comarques gironines i al Penedès. Júlia, que l'any passat dominava en quatre dels vuit àmbits territorials, només es manté al Camp de Tarragona. Entre els noms de nen més posats, no n'hi ha cap que es repeteix entre els territoris.
A continuació es pot consultar el llistat complet dels noms dels nadons nascuts el 2023, juntament amb l'evolució des de 1977, quan Idescat va iniciar la seva sèrie històrica.
Amb algunes excepcions, els noms més comuns ho són cada vegada menys. Això es deu al fet que des de fa un parell de dècades, les famílies catalanes opten per noms més diversos. El 1999, gairebé 17 de cada 100 nadons tenien un dels deu noms més populars. Ara només els comparteixen 7 de cada 100.
Una altra manera de veure-ho és fixant-se només en el nom més comú. Fa 25 anys, per cada 1.000 nadons nascuts, n'hi havia 47 que es deien Marc o Maria. L'any passat, en canvi, els dos noms més populars, Martina i Jan, apareixien només 15 vegades de cada 1.000.
Els naixements baixen un 3,9%
El 2023 van néixer 54.182 persones a Catalunya, d'acord amb les darreres dades provisionals de l'Idescat. És un 3,9% menys que el 2022. L'Índex Conjuntural de Fecunditat arriba a un mínim històric: 1,1 fills per dona, la xifra més baixa en almenys 33 anys. La disminució dels naixements és una tendència que es manté des del 2009: l'any passat, la taxa de natalitat va ser de 6,8 nascuts vius per cada 1.000 habitants. Els únics territoris on han crescut els naixements són l'Alt Pirineu i l'Aran.
De l'estadística de l'Idescat també en destaca un augment de l'1,9% dels naixements de mare estrangera, que representen el 35% de tots els que es van dur a terme a Catalunya l'any passat. El 65%, en canvi, eren de nacionalitat espanyola.
[ficentrareport]
Quins són els noms més posats a Catalunya?
Consulta'n el llistat sencer i la seva evolució des de fa 25 anys
Ara a portada
Publicat el 03 de juliol de 2024 a les 11:00
Actualitzat el 03 de juliol de 2024 a les 11:39
Et pot interessar
-
Actualitat Com és el dia a dia a l'escola dels nostres fills? La sèrie documental que permet descobrir-ho
-
Actualitat Nou de cada deu mares i pares no estan d'acord amb els actuals permisos de naixement
-
Actualitat Madrid prohibeix l'ús individual de tauletes i ordinadors a les escoles
-
Actualitat Cinc reflexions colpidores que aborda la sèrie d'èxit «Adolescència» i que no et deixaran indiferent si tens fills