[inicicentrareport]Un dels dubtes més recurrents que rebem a la nostra comunitat és el de famílies que ens expliquen que el seu fill/a filla no sap jugar sol/a. Ens diuen que no s'entreté amb res, que ràpidament s'avorreix, canvia d'activitat i que necessita estar sempre acompanyat/da per una persona adulta en el joc.
Vol dir això que hi ha criatures que no tenen la capacitat de jugar ells/elles sols/es i d'altres que sí? Ens ho explica la pedagoga Romina Perez Toldi.
"Totes les criatures, des del naixement són actives, tenen interès pel món que els envolta i són una font inesgotable d'idees. Desitgen moure's, manipular, descobrir i experimentar", explica Romina.
De fet les criatures no necessiten que cap persona adulta condueixi el seu joc ni els animi a jugar ni els estimuli. I la Romina ens posa un exemple: imaginem un bebè assegut a terra. L'adult s'apropa i li fa una torre. El bebè no sap què és una torre i l'únic que pot fer és tirar-la perquè no sap què és allò.
La persona adulta torna a fer aquesta torre i el bebè la torna a tirar. I així una estona fins que la persona adulta s'aixeca i li acosta les peces perquè el bebè segueixi jugant. Però què farà aleshores el bebè amb aquestes peces? La persona adulta li acaba de mostrar el que no pot fer per ell mateix, li ha mostrat un objectiu que no pot realitzar per ell mateix i l'ha deixat sol davant d'això.
"Quan la persona adulta intervé constantment el joc de la criatura, la criatura aprèn que necessita la persona adulta per desenvolupar el seu joc. Així que quan l'adult se'n va, quan no condueix el joc, el joc s'acaba", explica Romina.
D'aquesta manera s'ha col·locat en una situació de dependència i incompetència i la capacitat d'aquestes criatures per desenvolupar la seva pròpia activitat de forma autoinduïda s'ha empobrit.
"No es tracta de no jugar amb ells/es o de rebutjar les seves invitacions als jocs. Es tracta de preservar la seva capacitat pel desenvolupament del joc, simplement perquè el joc com activitat autònoma és una de les formes privilegiades en les quals les criatures creixerà i es desenvoluparà amb plenitud, alegria i construint un sòlid sentiment de competència", assegura.
[info]Al perfil de la Romina Perez Toldi a Instagram hi trobareu més informació del tema i un curs sobre "El joc de les criatures i l'observació"[/info]
Sí, sí que sap jugar sol/a
Ens en parla la pedagoga i assessora especialitzada en pedagogia Pikler Romina Perez Toldi

- -
- Daiga Ellaby
Ara a portada
Publicat el 09 de gener de 2024 a les 07:29
Actualitzat el 09 de gener de 2024 a les 09:56
Et pot interessar
-
Criança 8 llibres sobre educació per aquest Sant Jordi
-
Criança Com fer que el canvi d'hora afecti al mínim el benestar de la família
-
Criança «Tard o d'hora haurem de reviure aquell maleït dia en què el seu pare va morir per explicar-li com d'injusta va ser la vida»
-
Criança 10 plans familiars per descobrir Andorra