Deures a l'estiu, calen?

Hi ha altres maneres d'aprendre durant l'aturada escolar

Publicat el 27 de juny de 2022 a les 07:00
Actualitzat el 15 de juliol de 2022 a les 13:24
[inicicentrareport]L'estiu és una època de desconnexió, un trencament amb la rutina que deixa en segon terme, o fins i tot absolutament fora, les tasques escolars.

Tot i això, algunes escoles acostumen a demanar a les famílies que es facin quadernets d'estiu de tota mena. Té sentit aquest tipus de tasques durant l'estiu? Hi ha altres possibilitats per continuar amb l'aprenentatge? En quines circumstàncies sí que caldria fer-ne?

La sociòloga i educadora Alba Castellví defensa que l'estiu és una oportunitat per "aprendre més de les fulles de les plantes que dels fulls de paper". L'assessora familiar en temes d'educació puntualitza que "les vacances escolars d'estiu són molt llargues i és cert que això pot provocar una desconnexió massa gran amb els hàbits intel·lectuals. Tot i així, això no passa en tots els casos i, per tant, hi ha criatures per les quals quals els deures d'estiu són innecessaris".

Per altra banda, l'educadora apunta que l'estiu també és una oportunitat perquè la família pugui acompanyar descobertes i aprenentatges, aprofitant que tenim més temps compartit. "Les experiències fetes en família poden comportar l'adquisició de molts coneixements nous si estan ben dirigides i són ben digerides", explica. 

[noticia]493[/noticia]
[GotaVerdaPle] Com podem ajudar-los? Podem promoure reflexions sobre el que hem descobert o viscut per tal que els aprenentatges derivats es puguin incorporar. Per exemple, si es va a visitar una granja, en tornar-ne, els adults poden ajudar a fer memòria del que s'ha observat o sentit: el comportament de les oques, l’alimentació de les vaques... Cal que els infants prenguin consciència del valor del que veuen i ho repensin per poder-ho convertir en coneixement acumulat".

En alguns casos, però, sí que pot ser adequat seguir amb algunes fitxes o deures a l'estiu perquè els infants no desconnectin durant tant de temps de les tasques intel·lectuals. Aquells que hagin tingut dificultats específiques poden tenir un programa de treball específic, adreçat a resoldre els problemes. Per exemple, explica l'Alba, "si algú té menys habilitat en l'escriptura del que convé pel seu nivell acadèmic, serà bo que se li demani de fer un diari.

Els qui no tinguin problemes particulars no tenen per què fer feina escolar durant l'estiu. Recuperaran els hàbits de treball en començar el curs sense problemes".
[ficentrareport]