Escola

Els gestos els ajuden a comprendre i a expressar-se

Un estudi de la UPF demostra la importància dels gestos en l'aprenentatge

  • -

ARA A PORTADA

Publicat el 07 de juny de 2021 a les 07:14
Actualitzat el 07 de juny de 2021 a les 07:26
[inicicentrareport]Un estudi de la Universitat Pompeu Fabra determina que la producció primerenca de gestos rítmics amb les mans, és a dir gestos que normalment s'associen amb funcions d'èmfasi i que realment acompanyen el contingut però no el representen, està vinculat amb una millora posterior del desenvolupament de les seves habilitats orals.

S'ha descobert que les criatures d'entre 14 a 58 mesos que quan parlen mouen les mans de manera espontània, cap als 5 anys d'edat obtenen millors resultats en la mesura de les seves habilitats narratives orals.

En canvi aquest estudi no ha trobat aquests mateixos efectes quan els nens i nenes produïen altres tipus de gestos, com per exemple els gestos icònics (gestos que representen visualment el contingut semàntic del discurs com ara moure les mans en forma de pilota per expressar "pilota"), o altres gestos com per exemple girar el canell de la mà o encongir les espatlles per indicar "no ho sé".

Segons la investigació, els gestos rítmics que produeixen els nens i les nenes des dels 14 fins als 58 mesos d'edat tenen un paper molt important en el desenvolupament narratiu en etapes posteriors, ja que poden predir millores en les habilitats orals dels infants al cop d'uns anys.

Encara que els resultats de l'estudi no donin evidències empíriques sobre si produir aquest tipus de gest rítmic simplement reflecteix que el nen/a té l'habilitat d'estructurar el discurs o bé de marcar de forma multimodal elements del discurs que s'associen amb una prominència de la parla (per marcar l'ènfasi), les investigadores argumenten que aquest gest té un paper pragmàtic molt rellevant en el discurs primerenc dels infants. 

Aquest estudi reforça altres estudis ja publicats sobre els beneficis que té una intervenció curta en la millora de les habilitats orals dels nens i nenes de 5 i 6 anys d'edat, en la qual se'ls demana que observin o produeixin aquests gestos rítmics, de la mateixa manera que s'ha demostrat com aquests gestos impacten de manera positiva en altres habilitats lingüístiques, com ara la comprensió de les narracions. [ficentrareport]