Qui diu que Sant Jordi va matar el drac? Qui diu que la princesa no podia salvar-se sense l'ajuda d'un cavaller? Qui diu que un drac només pot menjar-se persones i treure focs pels queixals?
La llegenda de Sant Jordi és una de les històries més emblemàtiques de la nostra cultura, però hi ha tantes maneres de parlar d'aquests personatges estimats com la imaginació ens permeti. I encara més si podem arraconar estereotips i rols de gènere perquè les criatures puguin també alliberar-se'n.
Avui us acostem recomanacions de contes i llegendes sobre dracs, princeses i cavallers carregades de valors. Un recull de novetats literàries ideals per compartir moments amb el teu fill o filla aquest Sant Jordi.
La llegenda de Sant Jordi amb peces d'encaix
Aquesta proposta està pensada per als més petits de casa. Un conte de cartó amb peces d'encaix per explicar la llegenda de Sant Jordi de forma manipulativa.
Fa molt i molt temps, un drac ferotge i grandiós va aguaitar el poble de Montblanc i s'hi va apropar... Així comença aquest conte, però amb una proposta molt atractiva per a les mans petites, un joc d'encaixos.
Aixequeu la peça de cartó i descobriu qui s'hi amaga a sota. I després la podeu tornar a encaixar. Cada pàgina és una sorpresa!
La llegenda de Sant Jordi més tradicional combinada amb les originals il·lustracions de Teresa Bellón.
- Autora: Gina Samba
- Il·lustracions: Teresa Bellón
- Editorial: Estrella Polar
Entre lletres i… Sant Jordi
L'editorial Salvatella té diverses col·leccions molt pensades per als primers lectors. Com la col·lecció Entre Lletres i... amb la qual es poden iniciar en el procés d’aprenentatge de la lectoescriptura a partir d'un vocabulari concret relacionat amb diferents festes tradicionals catalanes.
El primer volum d'aquesta col·lecció està dedicat a la llegenda de Sant Jordi. Un quadernet breu i temàtic ple d'activitats per jugar amb les paraules millorar la memòria de treball, la comprensió verbal i l’agudesa visual entre les moltes altres funcions que fa el cervell. També hi ha propostes per escriure, dibuixar i jugar a través de petites frases. A més, de jocs per millorar la pronunciació i perfeccionar la lectura.
A través d'ell, els infants adquiriran coneixements alhora que prepararan els motors per gaudir d’un Sant Jordi familiar i ple de diversió.
- Autora: Eva Ayné López
- Il·lustracions: Lara Sànchez i Guirado
- Editorial: Salvatella
La llegenda de Sant Jordi i la princesa
Aquesta proposta és ideal per als més petits i també per als qui ja saben llegir. Un llibre joc amb el qual gaudireu tota la família.
Dins d'aquest llibre, que es transforma en un impressionant i divertit teatret, hi trobareu una adaptació teatral divertida i moderna de la famosa llegenda de Sant Jordi i els seus personatges en titelles de cartó per a poder representar-la fàcilment.
Temps era temps hi havia un regne petit i bonic. La gent hi vivia feliç i en pau. No els faltava de res. Als camps, hi tenien verdures i cereals. Al riu, peixos. I als prats, hi pasturaven les ovelles. El Rei era un home vell i bondadós que vetllava pel seu poble des del castell, on vivia amb la seva única filla, la Princesa. No sabien que una cosa terrible estava a punt de passar. Un fet que es recordaria molts segles després. Voleu que us l’expliqui? Doncs obriu els ulls i les orelles...
Esteu preparats? Doncs que s’aixequi el teló i comenci la funció!
- Autor: Julio Antonio Blasco
- Il·lustracions: Núria Parera
- Editorial: Zahorí Books
Sant Jordi – El conte musical de Dàmaris Gelabert
Dins l'exitosa col·lecció de Dàmaris Gelabert a l'editorial de El Cep i la Nansa acaba de sortir un nou títol ideal per regalar aquest Sant Jordi.
Un conte bellament il·lustrat que es basa en les populars cançons de Sant Jordi i El vint-i-tres d’abril de Dàmaris Gelabert, amb un relat ple d’aventures, música i valors.
La història explica la llegenda de Sant Jordi amb una mirada moderna i educativa. En Biel, protagonista de la història, somia amb la llegenda de Sant Jordi, però el seu somni no és com el conte tradicional… Quan el Biel veu el drac a punt de molestar la princesa, decideix advertir-lo perquè sap que la història no acabarà bé si ho fa.
Un relat original que convida a reflexionar sobre el coratge, l’amistat i la importància de trencar estereotips. Amb il·lustracions de Sebastià Serra i text d'Eulàlia Canal, escriptora i psicòloga especialitzada en literatura infantil i juvenil.
- Autora: Eulàlia Canal
- Il·lustrador: Sebastià Serra
- Editorial: El cep i la nansa
Tota la veritat sobre… La llegenda de Sant Jordi
A vegeades per saber tota la veritat d'una història cal conèixer la versió de tots els personatges que hi juguen un paper. Això és el que ens vol ensenyar aquest nou títol de Núria Figueras. Un llibre on trobareu tres personatges, tres contes i una sola història!
Què va passar, dins i fora les muralles de Montblanc? Com va anar, la lluita entre el cavaller i el drac? I quin paper va tenir, la princesa, en tot plegat?
Per fi, els protagonistes de la llegenda expliquen la seva versió dels fets! Un drac afamat, una princesa amb ganes de veure món i un cavaller despistat relaten de viva veu què va passar realment.
Núria Figueras i Robert Garcia despleguen el seu enginy i humor per crear aquesta versió de la llegenda de Sant Jordi que, ben segur, serà una de les més divertides que hàgiu llegit mai!
Amb un text molt divertit i alhora de molt bona qualitat, aquest llibre està pensat per llegir de forma compartida o perquè els primers lectors el puguin llegir sols.
- Autora: Núria Figueras
- Il·lustrador: Robert Garcia
- Editorial: Bindi Books
El drac se'n va de festa
L'escriptora d'èxit de novel·les infantils i juvenils, Anna Manso, aquest any s'ha animat a escriure un conte pensant en Sant Jordi.
És 23 d'abril i, com cada any, el drac està a punt de cruspir-se la princesa. I pensa que aquest any sí, que no apareixerà el pesat de sant Jordi i no li clavarà la llança com si fos una botifarra per a la barbacoa. Però, de sobte, sent el galop d'un cavall i sap que el cavaller s'acosta. El drac exclama: «Ja n'estic fart! Me'n vaig a una altra festa!» I ara què han de fer, el cavaller i la princesa, tots sols? No els queda cap altre remei que anar a buscar-lo. Però hi ha festes tan divertides que de seguida es distreuen...
Acompanyeu el drac de Sant Jordi i us fareu un fart de riure, alhora que descobrireu un munt de festes tradicionals.
- Autora: Anna Manso Munné
- Il·lustradora: Laia Pàmpols
- Editorial: Cruïlla
El drac forner
També hem trobat llibres de dracs que ens han arribat al cor. Com El drac forner, un còmic ideal per als qui ja saben llegir.
L'Ember sempre ha estat diferent dels altres dracs. El seu rugit més potent sona gairebé com un esternut discret i, quan treu foc, els vilatans simplement li acaricien el cap i exclamen: «Ohhh!».
Per això, l'Ember creu que mai podrà aconseguir un bon botí d'or, però una trobada casual amb una fornera fa que la seva sort canviï (i que la seva panxa comenci a grunyir). Pàgina rera pàgina veureu com el dragonet anirà descobrint, l'or que elabores és molt millor que l'or que robes. I l'or compartit? Aquest és el millor de tots!
No us el perdeu!
- Autora i il·lustradora: Devin Elle Kurtz
- Editorial: Astronave
Les espases del poder (Cròniques de Pizzània #2)
Si us va agradar la primera entrega de les Cròniques de Pizzania protagonitzades per l'Iris, una nena valenta i decidida i en Martinelli, un pizzer veí, que junts viuen aventures plenes d'humor. Ara arriba una nova entrega.
L'escriptor i guionista Joan Antoni Martín Piñol ens torna a sorprendre amb un nou títol que té els ingredients perfectes per enganxar a la lectura als nens i nenes: pizzes, nenes valentes, dracs i molt d'humor.
En aquesta ocasió l'Iris i el drac golafre viuen una nova aventura. Un dels encàrrecs de pizza els porta al Llac de l’Oblit, on coneixen la llegenda d’una espasa màgica clavada en una roca i un malvat ésser que la vol aconseguir per controlar tots els poders de l’univers. Podran aturar el seu pla maligne abans que sigui massa tard?
- Autor: Joan Antoni Martín Piñol
- Il·lustradora: Erica Salacedo
- Editorial: Flamboyant