[inicicentrareport] La
pedagogia està en constant evolució, i sovint és fàcil perdre's entre metodologies i tendències que miren de
revolucionar la pràctica educativa. La pandèmia i el confinament van plantejar nous reptes educatius, va forçar les escoles, els mestres, alumnat i les famílies a adaptar-se amb rapidesa. I ara, quines conclusions en podem treure, de tot plegat? Cap on va
l'educació del futur?
En aquest recull de títols us mostrem algunes novetats editorials entorn de la
criança i l'educació. Llibres dirigits tant a pares i/o mares com a mestres i que abracen des de les reflexions més conceptuals fins als manuals més pràctics.
[LecturesEducacio2021]
1. "Reinventar l'escola" de Jordi Musons

Aquest llibre es presenta com "una brúixola per a famílies i educadors per comprendre l'
educació del segle XXI". És una guia sobre noves
metodologies que promouen un ensenyament més
inclusiu i
equitatiu, que faci florir les capacitats de tots els alumnes. L'autor hi inclou reflexions sobre l'ús de la tecnologia en l'aprenentatge, analitza què tenen en comú les escoles més innovadores del món, i planteja com s'haurien d'abordar la
desigualtat educativa i el
fracàs escolar.
[tornarindex]
2. "Las pedagogías alternativas" de Sylvain Wagnon

Montessori, Freinet, Decloly, Steiner-Waldorf… són metodologies pedagògiques que van revolucionar l'educació. En aquest llibre hi trobaràs tant les seves
línies pedagògiques, com el context dels seus fundadors i també la situació actual. També s'hi parla de l'
educació a casa, les
escoles bosc i les
ecociutadanes. Un manual imprescindible per a les famílies que vulguin prendre decisions ben informades (a la venda el 25 d'agost de 2021).
[tornarindex]
3. "Humanitzar l'educació” de César Bona

La pandèmia de la Covid ha posat de manifest les
febleses del sistema educatiu i com n'està d'allunyat de la realitat.
Inflexibilitat del currículum, predominança del verb "avaluar"... César Bona proposa evolucionar canviant les preguntes: què necessiten els nens i nenes? Quines mancances té l'educació que hem rebut? Tornarem a l'educació prepandèmia? Com diu en el subtítol: "La vida ens dona una oportunitat per repensar l'educació"
[tornarindex]
4. "Entusiasmo" d'André Stern

La capacitat d'
entusiasmar-se cada dos o tres minuts és una característica pròpia dels infants. Un adult, en canvi, té aquest sentiment dos o tres cops a l'any. La manca d'entusiasme afecta també, però, a molts joves i infants. André Stern aprofundeix en la importància d'aquesta sensació, que "ens fa capaços de qualsevol cosa, ens
allibera dels nostres límits i ens permet connectar amb el
geni que portem a dins".
[tornarindex]
5. "L'infant que va cap al món" de Miquel Àngel Alabart

Aquest és un recull d'
entrevistes fetes a
especialistes en educació que ofereixen punts de vista diferents sobre la criança. S'hi parla de l'amor, del vincle, de les emocions, de les relacions familiars, dels límits, de la sexualitat, del feminisme… 20 converses amb referents educatius que s'han publicat a la revista
Viure en Família al llarg de deu anys.
[tornarindex]
6. "Ser nena, ser nen" de Rosa Guitart

La construcció de la
identitat sexo afectiva,
sexual i de
gènere, ha de ser un
procés lliure i respectat. La societat determina què s'espera d'una criatura en el moment de néixer, en funció dels genitals que té: com ha de ser, què ha de fer, què li ha d’agradar...L 'educació des del respecte aposta no per supeditar-se als estereotips, sinó per deixar que cada individu marqui el seu propi camí.
[tornarindex]
7. "Transfórmate para educar" de Marta Butjosa Roca

Alliberar-se de les
càrregues emocionals que ens condicionen ens pot ajudar a millorar la nostra comunicació i ser més assertius. L'autora planteja el llibre com una
guia per a treballar per
alleugerir aquesta motxilla. Alguns infants també la porten, arran de situacions familiars complexes. Aturar-se i treballar-hi ens permetrà avançar transformats i deixar de transmetre els mateixos patrons en la relació amb les criatures.
[tornarindex]
8. "Atreveix-te!" de Joan Domènech Francesch

Aquest és un títol dirigit a educadors, que porta per subtítol “Qualitats, subtilitats i intangibles de l'ofici de mestre”. L'escola entesa com un
espai plenament democràtic, que ha d'acollir a tots els infants sense
discriminació i garantir-los l'
accés al coneixement. Una reflexió sobre aquells aspectes més intangibles; les actituds i valors com a punts clau de la professió.
[tornarindex]
9. "Fes que cada classe funcioni" de S. Allison i A. Tharby

I un altre títol orientat a mestres és aquest, on els autors proposen treballar a partir de sis principis pedagògics: el
repte, l'
explicació, el
modelatge, la
pràctica, la
retroalimentació i les
preguntes. No pretén ser un manual, sinó un repositori de propostes que cada educador ha d'adaptar i utilitzar a la seva manera. La idea que fila tot el llibre és que si una classe funciona, segurament és perquè el conjunt d’alumnes ha trobat
sentit a allò que hi ha après.
[tornarindex]
"Enseñar a transgredir" de bell hooks

I acabem amb la reedició d'una obra escrita originalment el 1984, de l'escriptora, mestra i intel·lectual insurgent, bell hooks, que parla de
l'educació com a pràctica de la llibertat. L'autora estatunidenca, que escriu el seu nom en minúscula, és un referent intel·lectual de la lluita política i feminista. En aquest llibre, hooks es dirigeix al cor de l'educació per parlar-hi de
multiculturalisme,
racisme i
sexisme a l'aula.
[tornarindex]
[noticia]456[/noticia][ficentrareport]